mikkelandresen22

Gode råd til kompost søges!!

Mikkel Andresen
8 years ago

Jeg har længe tænkt på at få en kompost og ønsker den skal være nem at bruge og hurtig at komme til, så jeg rent faktisk får den brugt. Har ikke meget have at gøre godt med, så den skal mest bruges til madrester og affald fra huset og vil komme til at stå rimelig tæt på selve huset... Tror i dette vil blive et problem i forhold til rotter? Nogle der har erfaring med hvor stor afstand der bør være mellem hus og kompost og vil dele ud af deres viden?

Comments (2)

  • PRO
    Hansen Living ApS
    8 years ago

    Vi har kompost og har haft det i mange år. Af hensyn til rotter lægger vi ALDRIG rester af tilberedt mad i komposten, så altså kun grønsags- og frugtafskær samt æggeskaller fra køkkenet, og så ellers alt fra haven selv, når der luges. Grene fra beskæring m.v. i haven, lægger vi i en særskilt grenkompost, da grene komposterer uendeligt meget langsommere...

    En sådan kompost uden rester af tilberedt mad lugter heller ikke grimt, og derfor er det heller ikke så problematisk at have den stående tættere på huset

    I de fleste planteskoler og byggemarkeder har de forskellige færdige kasser beregnet til kompost, hvis du ikke orker/kan lave den selv. Der findes både åbne og lukkede modeller. De lukkede komposterer hurtigere, da de bedre holder på den varmeudvikling der sker i komposten, til gengæld bliver de også lidt mere "snaskede", hvor de åbne komposterer lidt langsommere, men til gengæld er mere "lækre", da de holdes rene af regnen.

    Jeg bruger så den færdige kompost til at drysse udover mine bede om foråret eller efteråret, samt iblande jorden i mit drivhus, inden jeg planter ud.

    Og madresterne... dem skal du da bare lære at få spist! ;-) Vi laver tapas en gang imellem, når vi har flere rester: F.eks. en lille portion gulash, en lille portion kogte kartofter (der evt. skives og steges), en lille portion ris stegt med grøntsager, en bøf i skiver som pålæg, og hvad det ellers kan være. Og så laver vi lidt pesto og humus og måske røræg eller spejlæg, og godt brød... så er det et kongemåltid, og ser herligt ud med de mange små retter på bordet :-)

  • Mikkel Andresen
    Original Author
    8 years ago

    Tak for grundigt svar. Jeg må indrømme at jeg sjældent laver havearbejde, så det var mest tiltænkt til rester fra køkkenet som kaffegrums og gamle madrester, da jeg ikke kan lide at det bare ligger der og går endnu mere til spilde. I de færdiglavede, lukkede komposter går jeg ud fra at man godt ville kunne have madrester, fordi de lukker utøj, rotter og mus ude, men det skal jeg selvfølgelig undersøge med de havefirmaer du taler om. Ellers skal jeg genoverveje om jeg overhovedet har brug for en. For ja, jeg burde nok tage dit råd om mindre madspild til mig. Vi er dårlige til at planlægge indkøb og ender ofte med for gamle gulerødder og salat fordi vi ikke lige var hjemme til at spise den uge alligevel eller endte med at købe færdigmad udefra.

    Bliver da helt sulten af din tapas anbefaling :-D