sarah_sterner40

Hur får man till den där trevlig känslan på en liten toalett?

Sarah Sterner
8 years ago

Vi håller på att renovera vår lilla toa här hemma och söker nu lite tips på hur vi gör det trevlig där.. Typ som de har fått till på bilden...

Vi använder inte den själv så ofta utan den är till för gäster, men vill ändå att de ska kännas mysigt och trevlig där!

Någon som har lite tips eller råd?


Badrum · More Info

Comments (16)

  • Carl Palmquist
    8 years ago

    Tänt ljus om ni har gäster hjälper ju lite. Jag tycker växter i alla rum är snyggt, även badrum. Samt en konstdetalj kan också vara snyggt. Beskrev typ bilden men tycker det fungerar bra! :)

    Sarah Sterner thanked Carl Palmquist
  • Anna G
    8 years ago

    Jag tycker att golvvärme på toaletten gör rummet så mycket mysigare!

  • Anki21
    8 years ago

    Rent och snyggt, lyxiga handdukar, doftljus av bra kvalitet och en blomma räcker långt tycker jag.

    Sarah Sterner thanked Anki21
  • mariannese
    8 years ago

    Ett konstföremål som är överkomligt i pris och ganska roligt i ett toalettrum är Åsa Jungnelius glasskulpturer i form av bl a läppstift. Jag har det knallröda läppstiftet i fönstret i mitt lilla duschrum/WC. Finns hos royaldesign.se och många fler ställen till reapris.

    Sarah Sterner thanked mariannese
  • Pysselgumman
    8 years ago

    Jag håller med mariannese. Personliga detaljer adderar stort mått av mys.

    Sarah Sterner thanked Pysselgumman
  • Sofia Eiworth
    8 years ago
    Jag håller med tidigare kommentarer.. Tapet istället för kakel kan vara en ide för att få ett varnare och 'mysigare' intryck. Beroende på er egen stil & övriga hemmet kan det bli väldigt hemtrevligt om man kör en träpanel längs 90cm upp på väggen. Om ni inte vill ha tapet eller kakel kan man köra puts på väggarna, ger såklart ett helt annat intryck men kan bli rätt intressant. Och sätt sen upp valfri konst, foton på familjen eller bara fina bilder ni själva gillar. Lägg gärna in ett par magasin eller fina böcker. Det blir direkt en mer avslappnad känsla så att säga.
    Eller så gör ni väggarna i vitt kakel så som på bilden, väljer ut ett golv i en annan färg, gör enkelt & stilrent och lyxar till det med fina handukar, ett doftljus med diskret doft, en fin bukett eller fina bladväxter i kruka. Att ha tvättstället öppet istället för ett stängt skåp kan också ge en trevlig känsla, men då måste man ju tänka på vad man förvarar där så det ser fint ut.:) Lycka till! Lägg gärna upp bilder här sen så man får se slutresultatet!
    Sarah Sterner thanked Sofia Eiworth
  • PRO
    Studio In
    8 years ago
    Förstår precis vad du menar! Man vill ju bjuda till lite på gästtoaletten. Jag tycker att det känns riktigt lyxigt med fina tvålpumpar. ha gärna två i olika storlekar, en för tvål och en för handkräm (så lyxig känsla med kräm!). Istället för krukor med växter i kan du ta och snitta ett större blad fr en mörkgrön växt exvis en garderobsblomma och ställa i en fin vas. Då får man känslan av en snittblomma även fast den står där vecka ut och vecka in (behöver bara lite nytt vatten då och då).

    Lycka till!
    Sarah Sterner thanked Studio In
  • User
    7 years ago

    Fina detaljer gör som sagt mycket. fler tips att lägga till ovanstående: måttbeställd spegel med lampa på, t ex Flos glowball mini, gör det lyxigt. en spegel i taket kan bli en spännande detalj. Handfat typ washbasin på bänk är finare än vanlig handfatskommod. Testa att endast ha kakel ovan handfatet, måla resten. försök göra det mer till ett rum än ett våtrum. vägghängd wc tycker jag är trevligare än vanlig. En bokhylla med fina böcker ger också trivsam stämning, kanske gå loss med bok-tapeter och läslampa för att få hela gästwcn att se ut som ett litet bibliotek. Alternativ är att hänga upp mssor med små tavlor i udda ramar i hela rummet, helst ändå upp till tak.
    Något som verkligen gör mys-stämningen är belysningen: den måste vara dimbar. då man gärna sminkar sig på gästwc behövs både en lampa vid spegel i ansiktshöjd och en i taket. kanske en riktbar spot i taket som kan lysa upp en av väggarna snarare än hela rummet.

  • PRO
    EJ Interior
    7 years ago

    Håller med de som skrivit ovan. Glöm även inte att mjuka upp med textiler, härliga handdukar, kanske en korg med små handdukar som gästerna kan använda och sedan lägga i en annan korg under handfatet. Snygg pumptvål och handlotion på handfatet. Jobba in växter och dimmer till belysningen. Samt levande ljus när du har gäster.

  • Eva Myrenberg
    7 years ago
    Fundering:
    Om man har allergi eller astma är dofter hopplöst, försöka hålla andan hela tiden....kan vara bra att fundera över om man får gäster med problem. Ev kan man hänga in torkade kvistar av kryddor eller hänga upp liten tygpåse med lavendel som man gjorde förr i linneskåp. Dessa naturliga dofter kanske inte retar på samma sätt, möjligen de som har hösnuva.....

    Mörka färger ger också myskänsla. Väl vald belysning på det. Att mura små hyllor eller göra nisch i väggen blir också lite spännande. Man kan ha handdukar, värmeljus, prydnadssaker etc, de kan bli som inramade konstverk i sig.

    Annan färg/material på/i blandaren. Rostfritt är kallt o trist, tycker jag. Det finns ju allt möjligt att välja på nuförtiden.

    Mönsterkakla en del och låt resten vara enfärgat.
  • mariannese
    7 years ago

    En gång hade jag en stor tavla i guldram ovanför WC-stolen i gästtoan. Väggarna var ljusblå (inte mitt val) och tavlan gick främst i blått. Det var ganska häftigt.

    Där hade jag ingen matta men numera tycker jag en mjuk och lurvig matta är nödvändigt i alla badrum. De måste vara lättvättade.

  • Eva Söderström
    6 years ago

    Använd naturmaterial, fina korgar med handkräm el annan doft. En statement grej, typ stor grön växt eller konst, Matta på golvet i varm färg. Ljus förstås.

  • Karin Bern
    6 years ago
    Jag hade satt upp två el tre hyllplan ovanför toaletten. Där kan man ha korgar med toarullar, rena handdukar och några böcker/tidningar och ett foto eller skulptur.
    Och så en fin matta och handdukar, såklart.
  • PRO
    House of Chi
    6 years ago
    Ska ni byta väggar och golv? I såfall en lite varmare ton på golvet. ”Varmgrå”laserat trägolv och vita väggar. Arbeta med härliga textilier, använd dimmerbelysning. Tavlor, kanske två bredvid varann i en sober färgsättning (svartvitt/”brunvita”). Håller med om att växter är viktiga. Ett hyllplan eller tre där ni placerar fina burkar med något användbart i, ex bomullspads och tops eller liknande gärna något litet ljus, rulla ihop lite små handdukar. Fina tvål och handkrämspumpar på handfatet. En rund spegel för att få in en mjuk känsla. Ja, detta var mina tips:) Lycka till!
  • ellen_ee
    6 years ago

    Till dag och nattgästen.

    Skaffa ett fint litet skåp och sätt fast den på väggen.

    Skriv på skåp dörren en fin text t.ex med kalligrafi "gästskåp".

    Fyll skåpet med tvål, deodorant, tandborste, parfym m.m.

    Häng en gäst- morgonrock på en fin galge, och varför inte ett par varma tofflor intill, och naturligtvis ett badlakan och handuk.

    Häng gärna upp doftpåse med lavendel.

    Kanske en liten hylla med en vacker vattenkaraff och ett dricksglas.

    Och slutligen en vas med en enkel blomma/bukett.