trinenyborg

Hvilke overvejelser skal man gøre sig når man skal lave badeværelse?

Trine Nyborg
7 years ago
last modified: 6 years ago

Som mange af jer måske allerede ved, så købte jeg for en måneds tid siden en ny lejlighed, som skal have den helt store tur. Hvor soveværelse, stue og køkken ligger lidt mere til højrebenet er jeg lidt på dybt vand, når det gælder badeværelser. De er dyre at lave og der er så mange ting man skal tænke på inden man hopper ombord i projektet. Jeg kunne godt tænke mig at høre, om der er nogle fif eller overvejelser jeg særligt skal gøre mig? Er der f.eks. fordele/ulemper ved størrelsen eller farverne på fliserne? Hvilke former for opbevaring fungerer godt på et badeværelse osv. Vores badeværelse er mellemstørrelse (omkring 5-6 kvadratmeter) og har ingen vinduer! På billedet ser i badeværelset som det ser ud nu - som I kan se er det noget af et projekt, vi har foran os!


Comments (12)

  • ptrisja
    7 years ago

    Spændende, spændende, spændende. Jeg forventer stadig at se billeder når de forskellige projekter bliver færdige ;).

    Badeværelser er lidt i den kedelige ende af projekter, da det mest bare handler om at finde nogle håndværkere/entreprenør man kan stole på (og f.eks. ikke går konkurs når man skal reklamere på fejl og mangler.........), og så bede dem lave det man ønsker. Det eneste konkrete råd jeg har er at vælge nogle materialer der er lette at rengøre - nogle fliser suger f.eks. kalk til sig, og er umulige at holde rene. Og så ville jeg mht. flisefarven holde mig fra beige, når du ikke har noget vindue (hvorfor kan du se her: [https://www.houzz.dk/forum/fliser-til-badevaerelse-kender-du-til-nogle-fine-dsvw-vd~4004857[(https://www.houzz.dk/forum/fliser-til-badevaerelse-kender-du-til-nogle-fine-dsvw-vd~4004857)).


    Opbevaring kommer lidt an på hvordan de forskellige ting (toilet, bad, vaskesøjle) bliver placeret i forhold til hinanden. Har du allerede en grundidé over hvordan det skal se ud - og har du i så fald en plantegning/skitse? Hvor er badet, jeg synes ikke jeg kan se det på billedet?

  • ptrisja
    7 years ago

    @Møller Nielsens Tegnestue

    Jeg kan bestemt forstå hvorfor du er uenig :). Nu er jeg en udbredt gør-det-selv-type, så min holdning er selvfølgelig farvet af at det for mig er lidt kedeligt at stå på sidelinjen - som et badeværelse efter reglerne jo kræver. At det samtidig er et hundedyrt projekt der som regel tager længere tid end min tålmodighed varer (papirarbejde, tørretider, håndværker-koordinering) gør det ikke bedre. Når det er sagt var jeg måske lidt for kontant i min udmelding, da der rigtig nok stadig er masser af sjov i planlægningsprocessen.

    Det er i øvrigt en god idé med de der nicher, f.eks. er det oplagt at indbygge opbevaring over cisternen:


    Men det kan også være en sød (og nyttig) detalje andre steder:

  • PRO
    Møller Nielsens Tegnestue
    7 years ago

    @ptrisja Ja, det er detaljer som dem du viser jeg tænkte på. Og du har ret i at der er meget i et badeværelse man skal have fagfolk til.

  • PRO
    Skovhavens VVS
    7 years ago
    Husk at overholde vådrums regulativet når i renoverer badeværelset. Gulvafløb skal Være beregnet til vådrums membran. Husk mekanisk udluftning. Der findes ingen overspringshandlinger når man taler vådrums.
    Mvh.
    Michael S.
  • helle_binder
    7 years ago

    Hvilken stil / stemning vil du have frem? Er der ikke mulighed for at få vindue ind eller ovenlys? Behold de hvide fliser, de går aldrig af mode. Det fine gamle gulv, behold det, men skift evt. gulvet hvor maskinerne står. et træ gulv (skibs gulv) på dette område vil give lidt varme i rummet. ønsker du gulvvarme så er der jo ikke andet end at brække det gamle op. møblet til vask og opbevaring skal da matche trægulvet. En tanke kunne også være at sætte en væg op mellem maskiner og toilet. Spejle er med til at få rummet gjort større, måske en mulighed inde i hakket ved maskinerne. God fornøjelse

  • PRO
    Susanne Magelund
    6 years ago

    Som indretningsarkitekt gennem 25 år har jeg tegnet mange badeværelser og har lige nu gang i 3 stk. Jeg er (naturligvis) enig med Rune Dybkjær. Uanset hvor mange gode ideer man selv har til projektet, er det en rigtig god idé at rådføre sig med en erfaren arkitekt/indretningsarkitekt. Så får du et gennemtænkt resultat, som du nok ikke var kommet frem til på egen hånd. Mine kunder synes det er rigtig spændende at sparre med en professionel og jeg lytter både til deres ideer og styrer håndværkerne, hvis der er brug for det. Jeg er kun "på" i det omfang mine kunder ønsker det og det bestemmer også honorarets størrelse. Brug i øvrigt altid håndværkere dækket af Byg Garantiordningen. Det kan være både ærgerligt, dyrt og tidskrævende hvis drømmebadeværelset kører af sporet og det kan forringe din ejendoms værdi. Undgå i øvrigt at følge modefarver på fliser og andre faste ting!

  • Gunhild Storeide
    6 years ago

    Hej Trine,

    Vi har netop renoveret to små badeværelser, som så ud nogenlunde som dit, og et fif kunne være at pudse og male væggene udenpå de gamle fliser (eventuelle løse eller revnede fliser skal selvfølgelig fjernes). Vi valgte store 60x60 cm samt 30x60 cm cementgrå fliser til gulv og bruserum. Det betyder, at der ikke er så mange fuger, så det er lettere at holde rent. Det virker fint med store fliser, selvom badeværelset er lille. Brusevæg og dør er fra Unidrain, og er valgt fordi det skulle være let og luftigt og fylde mindst muligt i de små rum. Af samme årsag valgte vi et Geberit Monolith toilet med cisterne og en helt enkel rektangulær Duravit Vero vask uden underskab. For opbevaring købte vi i stedet et stort højskab fra INR med hylder, skuffer og masser af opbevaringsplads. Badeværelserne er super nemme at rengøre med de store fliser og det væghængte toilet og højskab. De lodrette håndklædevarmere er fra INR, og er elektriske. Spejlet fra Dansani er med indbygget lys og helt enkelt.

  • PRO
    Betterskin.dk
    5 years ago

    Hej Trine,

    Når man er igang med at renovere badeværelse er min bedste anbefaling at man har en klar plan ift. opbevaringsmuligheder. Mange kvinder har rigtig mange personligpleje produkter i form af hudpleje som dermarollere, selvbruner og meget mere. Så hav hellere for meget opbevaringsplads end for lidt.
    Det var egentlig bare det. Håber du kan bruge det.

    God dag.

    De bedste hilsner

  • Dennis Pedersen
    5 years ago

    Jeg synes det kan være sindsygt svært at finde en stil. Man ser så mange forskellige stilarter og ved ikke altid hvilken stil der er ens egen. Jeg har tidligere søgt inspiration hos Bedre Bad. Det var egentlig mest fordi at ved dem leveres armaturer og badelementer samlet og monteret inkluderet i prisen. Det synes jeg er dejligt at man ikke skal til og bestille håndværkere ved siden af. Tjek deres inspirationsside ud.

  • Signe Hastrup
    5 years ago

    Er der nogen update? Kan vi se slutresultatet?

  • Peder Poulsgaard
    5 years ago

    Det kunne være godt at se, hvad det er endt med :-)