introinred

Odla ekollon

Hej! Jag har (som så många andra) köpt svenkt tenns "Vas ekollon" (http://www.svenskttenn.se/sv-se/product/ga10039/vas-ekollon.aspx). En jättefin vas som jag älskar att ha i mitt fönster, MEN jag har ett problem: jag lyckas aldrig odla ett ekollon. Varje år så blir ekollonet brunt och det börjar aldrig växa. Är det någon som har ett tips på hur man får ekollonet att börja växa?


Minna

Comments (3)

  • Kristoffer Hellkvist
    7 years ago

    Hitta ett ekollon som börjat gro lite, de ligger ute på marken och har en liten svans. Har också hört att du kan ta in ekollon och låta dem ligga på ett fuktigt papper tills de börjar gro. För att ekollonet inte ska trilla ner i vasen kan du sticka in ett par knappnålar i det. Häll sedan på vatten så att änden på ekollonet snuddar i vattenytan. Låt det få rikligt med solsken! :)

  • Sophie I
    7 years ago

    När man gör liknande projekt med avokado, så vet jag att man kan göra ett hack i botten av kärnan för att hjälpa grodden, kanske kan fungera på ekollon också?

  • PRO
    User
    7 years ago

    Det kan också vara bra att ge ekollonet en köldknäpp om det är helt slutet när man plockar det - så ett dygn i frysen är bra. Har det redan spruckit och börjat gro gör som ovan beskrivet. Lycka till!