elvira_dahl

Helrenovering eller bygga nytt?

Elvira Dahlgren
8 years ago

Jag och min sambo väntar tillökning och måste flytta. Vi står inför valet att bygga nytt på en tomt vi har hittat och att köpa ett gammalt hus som behöver en helrenovering, inkl ombyggnad av kök, omdragning av rör, installation av ny värmeanläggning samt fix av alla ytskikt i hela huset. Vad skulle ni säga innebär minst jobb och störst tillfredsställelse - att helrenovera eller att bygga helt nytt? Du som är arkitekt - om det var ditt hus - vilket alternativ skulle du välja?

Comments (10)

  • PRO
    MM Måleri AB
    8 years ago

    Utan tvekan nytt om man har den möjligheten, risken är att man blir besviken, tröttnar på att hålla på att lägga all fritid på att renovera. Lägg den tiden på varandra och er väntande tillökning.

  • PRO
    Mc Carthys Snickeri & Bygg AB
    8 years ago

    Helt klart nytt om ni har möjligheten, oftast tar det så otroligt mycket längre tid än vad man tänkt från början och man tappar lätt sugen om man inte har det som intresse så klart , det dyker nästan alltid upp oväntade saker man inte räknat med som om man har otur kan dra iväg pengamässigt, plus om man inte är klar när bebis tittat ut , då är det hela aspekten att bo med barn på en byggarbetsplats med damm och annat , hur som helst lycka till med bebisen och det nya boendet , vad det än nu blir =)

  • PRO
    BjorkGroup AB
    8 years ago

    Hej!

    Det finns ingen garanti för att ett nybygge blir minst jobb och mest tillfredsställelse. En viktig fråga som ni bör tänka på i valet är driftkostnaden som oftast väger till fördel för nybyggnation. Men det är enormt viktigt för er att diskutera vilken livsstil ni föredrar. Vilken inramning vill ni ha runt er familj?

    Du frågar vad en arkitekt skulle göra. Vi är äldre och har köpt ett drömhus som vi renoverar varsamt själva. Det tar tid och kraft. Efter mer än 5 år är vi inte klara. Våra barn och barnbarn tycker ofta att det är lite kallt och stökigt men mysigt. Det är alltid något delprojekt på gång. Eftersom du ställer frågan svarar jag dig att ett nybygge kan vara varmare och bekvämare än ett äldre hus. Jag skulle i er situation välja att bygga nytt och sedan fundera på att köpa ett äldre drömhus senare, när barnen är större. Om det stämmer med er livsstil.

    Lycka till!


  • PRO
    Bygg & Interiör Ale AB
    7 years ago

    helt klart att bygga nytt

  • PRO
    Sydvillan AB
    7 years ago
    last modified: 7 years ago

    Sydvillan bygger arkitektritade stenhus. Välja något utav våra färdigritade hus eller rita ditt eget hus från grunden, valet är ditt! Ett riktpris för våra hus är 16.500 kr/m2 och då ingår allt från trädgård till platsbyggt kök. Besök gärna vår hemsida för mer information.

  • PRO
    Blomsterdesign
    7 years ago

    Vi stod inför samma val för några år sedan men beslutade till slut att renovera ett gammalt hus! det har vi aldrig ångrat trots svett och tårar. Vi har lyckat bevara den "själ" som huset hade från början och det var viktigt för oss.

  • PRO
    Carsten Andersson arkitekter AB
    7 years ago

    Det är en stor och krävande process både att helrenovera och att bygga nytt. Fördelen med att bygga nytt, är att ni helt kan anpassa ert nya boende efter de behov ni har idag och framöver. Ni kan också skapa er ett boende med betydligt bättre energiförbrukning vilket kan spara pengar i driftskostnader.

    Båda alternativen kräver många beslut från er sida och det brukar ofta ta längre tid än man tror innan huset är byggt eller renoveringen är klar. Men går man in i processen med en realistisk bild så är det också en väldigt givande och rolig process.


  • PRO
    Homeccc
    7 years ago

    Om ni har för avsikt att bo där länge så helt klart bygga nytt, det kommer definitivt även ge er störst tillfredställelse.

  • HU-385422761
    2 years ago

    Hejsan! Håller med de andra, tycker ni ska bygga nytt. Dock har jag läst om radon, och att det är vanligt förekommande. Därför borde ni mäta radon där ni planerar på att bo. Jag läste om det här https://xn--radonmtning-q8a.se/.