nhpeters

Hvordan laver man hyggebelysning?

Nikolaj Peters
8 years ago

Jeg synes at vores stue derhjemme godt kunne bruge lidt hyggebelysning, når vi ser en film eller bare når vi er trætte af den helt almindelige "tænd/sluk" løsning.

Hvordan kan man lave hygge belysning, uden at det nødvendigvis koster en bondegård?

Toldbod 120 · More Info

Comments (20)

  • Mikkel Andresen
    8 years ago

    Jeg synes det kommer meget an på lamperne. Rislamper med sparepære er hyggeligt og kommer i mange for og farmer. Det er selvfølgelig lidt en særlig stil...

  • Nikolaj Peters
    Original Author
    8 years ago

    Hej Kamilla

    Sikke en smadder god måde at tænke på det. Troede at lysdæmpere var noget dyre, men dér tog jeg fejl. Tusind tak for svaret!

  • PRO
    Marinov Design
    8 years ago

    Vores lamper er udstyret med LED lyskilder som kan regulere farvetemperatur (ned til 2600K) og lysstyrke med en fjernbetjening. Lyset er diffuse og med en rigtig høj farvegengivelse Ra>90. Lampeskærmen er lavet af kobber, omfavnet af kærnelæder og er med til at skabe en hyggelig stemning selv om lampen er slukket.

    Kobber pendellampe Locus Bipes · More Info

  • Nikolaj Peters
    Original Author
    8 years ago

    Jeg kan virkelig godt lide de kobberlamper! De har sådan et godt lys!

  • PRO
    KAMILLA ROSADO CPH
    8 years ago

    en anden god kobberlampe er er Tom Dixons pendel - http://designdelicatessen.dk/produkter/267-tom-dixon/1466-tom-dixon---copper-shade-pendel-oe45-cm/

    Jeg har den selv hængende over spisebordet.

  • Michael Rasmussen
    8 years ago
    Du er det meget individuelt hvad man forstår ved hygge belysning. Men jeg har haft det på samme måde som du - Jeg savnede også nogle områder i min stue hvor der ikke bare enten var totalt mørkt eller " fuld knald" på og gik i tænkeboks. I første omgang anskaffede jeg mig nogle billige dyrdæmpere til mine eksisterende lamper. Efter nogen tid måtte jeg indrømme at jeg ikke var tilfreds og efter nogen overvejelser besluttede jeg mig for at anskaffe mig en startpakke en et system fra Philips kaldet Hue. Dette system erfarede jeg hurtigt havde et utal af muligheder lige fra starten. I første omgang troede jeg at jeg havde smidt en masse penge efter noget som kun var i stand til at levere disko /dasko lys i et hav af forskellige farver og var på vej til at returnere kassen med indhold. Hurtigt fandt jeg dog ud af at Hue er i stand til rigtig mange andre ting indenfor belysning. Det vil komme for vidt hvis jeg her skal fortælle om alle dets muligheder, men af muligheder som jeg benytter meget selv kan nævnes. Automatisk tænd /sluk, film lyssætning, de forudindstillede muligheder og meget andet. Jeg har sidenhen investeret i nogle af systemets deciderede lamper, omend dette langt fra er nødvendigt, da startkittet består af løse pærer som kan benyttes i ens almindelige lamper. Om Hue er noget for dig kan jeg naturligvis ikke vide, men prøv at søge oplysninger om Hue systemet på nettet investerer i det, da det siden mit eget første køb er min erfaring at Hue er et system som "deler vandene".
    Nikolaj Peters thanked Michael Rasmussen
  • PRO
    Marinov Design
    8 years ago

    Hej Kamilla, Jeg kan godt lide Tom Dixon og de fleste af hans lamper. Den model som du nævner har dog nogle ulemper: er lavet af kunstig polycarbonat, er meget levende/afspejlende/irriterende, lyset blender stærkt, ligner en forstørret juletrækugle, produceres i millioner eksemplarer og har ingen langtidsværdi. Jeg har allerede udskiftet sådan en lampe hos en utilfreds kunde. Du siger at du har en over din spisebord, vil du beskrive din egen oplevelse ved at bruge den? Synes du den er rolig, afslappende, varm, og lyset soft og hyggeligt?

  • PRO
    KAMILLA ROSADO CPH
    8 years ago

    Hej Marinov Design, jeg er meget glad for min lampe og har haft den hængende i årevis - også før den kunne købes overalt. Da den er blank i overfladen er det jo ikke nogen overraskelse at den er levende og afspejler resten af rummet, så det er ikke noget der generer men faktisk noget jeg sætter pris på.

    Jeg kan godt lige at den ligner en forstørret julekugle - og ang langtidsværdi så sælges de pt for ca 3.500kr brugt, mens nyprisen er 4.500 kr - det synes jeg sådan set er ok for en flere år gammel lampe.

    Jeg har valgt at have den over mit spisebord fordi den giver et behageligt, blødt lys da lyset reflekteres på lampens inderside inden det fokuseres gennem det relativt lille hul ned mod bordet.

    Så, ja, jeg synes den skaber en rolig, afslappende, varm stemning og lyset soft og hyggeligt?

    Jeg ser ikke nogen grund til at hate på en lampe på den måde du gør - med mindre det er fordi du bliver stødt over at jeg foreslår en anden lampe en den du sælger?
    Jeg kender ikke din lampe og kan derfor overhovedet ikke udtale mig om den.
    Jeg synes bare at Nikolaj Peters skal have nogle alternativer.

  • PRO
    Marinov Design
    8 years ago

    Hej Kamilla,

    Selvfølgelig skal Nikolaj Peters have alternativer. Og jeg
    hader slet ikke Tom Dixons lampe. Det er bare min objektive ekspert vurdering af
    lampen i forhold til hyggebelysningsbrug og baseret på min kundens
    oplevelse.

    Det tekniske: det er et faktum at lampen blender, uanset den
    lille hul ned mod bordet. Den afspejlende inderside i sfærisk form er faktisk med
    til at fokusere/forstærke lyset.

    Udseendet: det er bare min opfattelse at en levende genstand
    er ikke rolig.

    Jeg respekterer dit valg og er glad for at du finder lampen
    behagelig. Du har måske valgt en bedre
    lyskilde og du kan godt lide den levende effekt, så nyd det.

  • PRO
    Marinov Design
    8 years ago

    Hej Michael Rasmussen,

    Hue kunne være et godt valg. Jeg har selv hjemme i børneværelset to kinesiske kopier og børnene er vilde med dem. Vi skifter farver og lysstyrke efter behov og skaber den ønskede stemning: lektier, legetid, sengetid, natlys, festlys med effekter osv. Hue vil sikkert fungere også godt i stuen, da man kan gå rigtig dybt i de varme toner og simulere stearinlys effekten.

  • Trine Nyborg
    8 years ago

    Utrolig spændende at høre de mange rigtig gode bud til Nikolajs dilemma! Det gode ved Houzz er, at folk med meget forskellige stilpræferencer og tilgange til designverdenen kan mødes og diskutere vores fælles interesse for indretning og design. Derfor synes jeg som Community Manager her på Houzz.dk også, at det er vigtigt, at vi holder en god tone, så det fortsat er sjovt at være herinde :-)

    Personligt elsker jeg frithængende pærer, som mange nok vil mene ikke giver en god hyggebelysning. Jeg synes omvendt de er super hyggelige, så måske det var noget for dig Nikolaj?

    Nikolaj Peters thanked Trine Nyborg
  • Nikolaj Peters
    Original Author
    8 years ago

    Tusind tak for alle indsparkene. Jeg har ikke bestemt mig endnu, men har fået nogle gode elementer, jeg kan tage med i tænkeboksen. Jeg vil helt sikkert tage kobber-delen med, måske kombineret med Hue (det lyder rigtigt spændende). Umiddelbart er min favorit en kombination af varmen fra kobber-lampen, “livet” fra Tom Dixon, og fleksibiliten fra et system som Hue. Jeg kunne nemlig godt tænke mig at kunne vælge mellem “fuld knald” og mere stemningsbetonet.

    Mange tak allesammen!

  • User
    8 years ago

    Spændende indlæg.

    Hyggebelysning er meget individuelt som mange af Jer nævner. Rigtig fine lamper fra @Marinov Design i øvrigt, og som du så rigtigt nævner har det meget med farvetemperaturen at gøre, det synes vi i hvert fald også. En traditionel glødepære bliver mere gul i lyset efterhånden som man dæmper den, og ender til sidst i et skær meget nær stearinlys = hygge. En traditionel LED chip som dæmpes holder samme farvetemperatur. Derfor er det som mange af Jer rigtigt smart at have en LED lyskilde hvor man kan skifte farvetemperaturen på. Jeg glæder mig til hvad fremtiden bringer på dette punkt. Jeg kan huske hvordan jeg i min fagprøve forsøgte at introducere LED GU10 som pærer ikke lyste særligt meget, men til gengæld var helt blå i lyset:) Ved ikke om der er nogle af Jer der kan huske de her:

    Kobber giver et rigtigt godt hyggeskær også, så indersiden af skærmen har jo ganske rigtigt også meget at sige mht. den farve temperatur som bliver reflekteret ud i rummet. Vi har også lamper hvor indersiden er belagt med 18 karats guld for at komme med en rigtig lækker farvetemperatur.. Det gør dog også noget ved prisen at bruge guld som materiale:)

    PLEAT BOX 47 · More Info
    SCOTCH CLUB 41 · More Info



  • Lars
    8 years ago
    Hue er en rigtig god ting, og farver giver en rigtige god stemning, alt efter eks årstid eller humør. Har selv en kineser model som kan styres med mobil, som forøvrigt hue også kan, så
  • moberlebu
    8 years ago

    Hej, faldt tilfældigt over denne tråd, og undrer mig over der ikke er nogen, der har skrevet om hvor vigtigt det er at placere lyskilder i rummets hjørner eller langs væggene. Det kan være bordlamper, arkitektlamper eller hængelamper som hænger lavt. Jo flere lyskilder og jo mere spredt i rummet de er, jo mere hyggeligt er rummet at opholde sig i. Væggene vil kaste lyset tilbage, så det bliver mere diffust (og hyggeligere) end en hængelampe midt i rummet. Farvetemperatur og lysstyrke betyder selvfølgelig også noget....

    Nikolaj Peters thanked moberlebu
  • Trine Nyborg
    8 years ago

    Spændende pointe moberlebu! Helt klart en anbefaling jeg vil tage med mig!

  • Michael Rasmussen
    8 years ago
    Der har du helt sikkert en pointe moberlebu. I mit længere indlæg ovenfor burde jeg måske netop have nævnt at jeg i mit stue har placerer det meste af mit lys i hjørnerne - og til dels benyttet mig af Uplight, altså af muligheden for at få lyset kastet op af mine vægge i et forsøg på at få en mere hygge stemning i rummet og dermed undgå direkte lys. Med mindre at det handler om steder hvor direkte lyssætning er en fordel, feks ved spisebordet eller i mit køkken, så jeg kan se hvad jeg foretager mig.
  • Bo Brøgger
    8 years ago

    Spændende tråd, da der som oftest kan ændres stemning og udtryk i de fleste hjem, uden de store udskrivninger. Her er tre råd fra www.broggerbelysning.dk

    1. Installer lysdæmpere i alle rum. Det er den billigste og nemmeste måde at ændre stemningen i et rum på.

    2. Lav lysbølger. Fokuser lamperne på de steder, du skal bruge lys, og undlad helt lamper andre steder, så du skaber variation i lyset.

    3. Tænk på lys-indretning så tidligt som muligt, især i nybyggeri. Det sparer besvær med at skjule kabler og installationer senere

    Nikolaj Peters thanked Bo Brøgger
  • aquamatik
    8 years ago

    Umiddelbart ser det ret "mørkt" ud og jeg havde faktisk lidt det samme problem. Når det er vinter og dagene er korte, syntes jeg det var mega deprimerende så jeg fin installeret led spots http://mrperfect.dk/gu10-fatning-led/852-gu10-varm-hvid-3-led-spot-3w-230v-290-lumen.html og jeg har bestemt ikke fortrudt !!!


    Jeg har så stadig min bordlampe når jeg sidder i lænestolen